Kávéházak versenye 2005.12.28.

Menza

Kávéházak Versenye 2005 >>benevezett kávézó>> Milyen a tipikusan magyar kávéház? Van ilyen? Mik a jellemzői a magyar kávés üzlettípusnak? Határozott kép él bennünk a bécsi kávéházakról, az olasz kávébárokról és Párizs élettel teli caféiról, de Budapest mitől volt egyedi? Kevesen tudják, de a hajdani kávéházakat a kor divatjához igazodó berendezéssel látták el.


Felújításokra, átalakításokra is sor került, és ilyenkor modernebb asztalok, székek váltották fel a korábbiakat, így például a 30-as években elszaporodtak az olasz mintára kialakított eszpresszók és bárok. A 40-es évek végéig tehát sokkal inkább beszélhetünk sajátos pezsgő kávéházi életről, semmint egyedi, pesti kávéháztípusról.

A negyven évig tartó elzártság alatt viszont mégis kialakult valami: a pesti presszó. A Bambiról korábban már írtunk, ez volt bodor Ferenc törzshelye. Bodor, aki élete végén cikksorozatban tárta elénk Pest jellegzetes helyeit, valójában a nagykávéházak és eszpresszók nyomdokain 60-as évekre kialakult többé-kevésbé sajátosan pesti vagy magyar kávés üzlettípust tette témájává.

A kérdés az, hogy ma, a presszók visszaszorulása után mi a helyzet? Az igazság az, hogy Budapest kávézói stílusukban az európai áramlatokhoz igazodnak. A város még keresi egyedi üzlettípusát. Ebben tekinthető kísérletnek a retro stílusban berendezett Menza Étterem és Kávézó.

A hatvanas-hetvenes évek presszó és a ma ismét divatos café-restaurant üzlettípusát ötvözve született meg ez a luxuspresszó, ahol egy kicsit úgy érezhetjük, hogy a hely szellemét csak az értheti igazán, aki magyarnak, de legalább kelet-európainak született.

Kapcsolódó linkek:

  • A Menza adatlapja
  • Kávéházak Versenye 2005

  • H i r d e t é s

    pannonkave.hu kávékóstoló banner kép

    Kávéházak magazin

    B-opció válságban magyar módra cikk borítóképe
    B-opció válságban magyar módra

    A turizmus és vendéglátás volt az első szektor, mely megérezte a COVID-19 új koronavírus járvány terjedését lassító védelmi és korlátozó intézkedések hatását, a fogyasztói kör elmaradásából adódó bevételkiesést, ám talán pont ezért, itt indultak el az első kreatív és alternatív megoldások is, hogy miként tudják túlélni ezt a válságos helyzetet. Lássunk pár példát, kinél mi a B-opció.

    Café Magyarország 2020.04.08.
    Kopi Luwak: Exkluzív és méregdrága a cibetmacska ürüléke cikk borítóképe
    Kopi Luwak: Exkluzív és méregdrága a cibetmacska ürüléke

    Egy kávé, melyből egy csészényi adag körülbelül 10 ezer forintot kóstál, kilogrammonkénti ára pedig nagyjából vetekszik a szarvasgombáéval. Ez a kivételes gasztronómiai különlegesség bizony nem a kotyogósba való… de valójában mekkora árat fizetünk érte?

    Kávé akadémia 2020.03.20.