Café Budapest 2009.01.21.

Csata a halványzöld polcért..

Kávéházi bútorzat még nem keltett oly sürgés-forgást, mint a Fő utca 4. szám alatti kaposvári üzlet halványzöld polcozatának ügye. A városházi interpellációk, a számolatlan újságcikk és a helyi polgárok aggodalma végül fölöslegesnek bizonyult: a nyolcvanéves bútorzat megkerült, sőt eredeti pompájába visszaállíttatott.


Ennek következtében 2006 februárjában felemelő ünnepség keretében, a város apraja-nagyja örömére meg is nyílt a kaposvári Stühmer kávézó...

A történet azonban ennél sokkal messzebbre visz, egészen egy mecklenburgi születésű német fiatalemberig, aki kalandvágytól űzve a kiegyezés utáni Budapestre költözött. Az ifjú Stühmer Frigyes cukrászmester, miután megvetette lábát új hazájában, két évtizednyi megfeszített munkával fel is építette Magyarország legnagyobb édességipari birodalmát, a mai Budapesti Csokoládégyár elődjét. A cég a Monarchia belső piacán túl csakhamar Szerbiába, Bulgáriába és Romániába is szállított, Párizsban pedig elosztó telepet nyitott. A Tibi csoki, a Frutti cukorka vagy a tömeggyártott szaloncukor mind az államosítás előtti Stühmer gyár emlékét őrzi. És ne feledjük, ezt a nevet idézi a kaposvári kávézó is. Nem mintha Somogyországnak kiemelt szerep jutott volna Stühmeréknél. Valójában az 1928-ban megnyílt kaposvári bolt csupán félreeső egysége volt annak a mintegy 40 fióküzletből álló hálózatnak, amely a mai szemmel nézve is roppantul marketingtudatos csokoládégyár színeit, illatait és, természetesen, csábító ízeit volt hivatott széthordani az országban.

Ha úgy tetszik, ez a hálózat volt Magyarország első kávézólánca, és - hála a kaposváriak különös ragaszkodásának és szeretetének - ebből maradt fenn mára egyetlen csodálnivaló láncszem: fennkölt süteménycsodákkal, andalító békebeli terekkel és az országban egyedülálló, késő szecessziós, art deco halványzöld bútorzattal.

  • Jelen cikkünket a Heti Válasz 9. évfolyamának 1-2. számában találja.

  • További cikkeinket a Heti Válasz Életstílus illetve Kultúra rovatában tekintheti meg.

  • H i r d e t é s

    pannonkave.hu kávékóstoló banner kép

    Kávéházak magazin

    B-opció válságban magyar módra cikk borítóképe
    B-opció válságban magyar módra

    A turizmus és vendéglátás volt az első szektor, mely megérezte a COVID-19 új koronavírus járvány terjedését lassító védelmi és korlátozó intézkedések hatását, a fogyasztói kör elmaradásából adódó bevételkiesést, ám talán pont ezért, itt indultak el az első kreatív és alternatív megoldások is, hogy miként tudják túlélni ezt a válságos helyzetet. Lássunk pár példát, kinél mi a B-opció.

    Café Magyarország 2020.04.08.
    Kopi Luwak: Exkluzív és méregdrága a cibetmacska ürüléke cikk borítóképe
    Kopi Luwak: Exkluzív és méregdrága a cibetmacska ürüléke

    Egy kávé, melyből egy csészényi adag körülbelül 10 ezer forintot kóstál, kilogrammonkénti ára pedig nagyjából vetekszik a szarvasgombáéval. Ez a kivételes gasztronómiai különlegesség bizony nem a kotyogósba való… de valójában mekkora árat fizetünk érte?

    Kávé akadémia 2020.03.20.