Koffein/mentes - A koffein élettani hatásai 2010.11.16. | Home Barista
A koffeinnek az emberi szervezetre gyakorolt hatása igen összetett. A koffein hatására a hasi, zsigeri erek összeszűkülnek, az agy viszont több vért kap. A koffein így a központi idegrendszerre és az agyra élénkítő hatással van; fokozza a szív- és veseműködést, gyorsítja a légzést és az anyagcserét. Testmozgás előtt fogyasztva segít felszabadítani a szervezetben elraktározott zsírt. A tüdő hörgőizmait elernyeszti, könnyíti a légzést, csökkenti az asztmás rohamok veszélyét.

Felelőtlen fogyasztása ugyanakkor növeli a szívkárosodás és a csontritkulás veszélyét. A magas vérnyomásúaknak, a szív- és veseelégtelenségben szenvedőknek igen óvatosan kell bánniuk a kávéval. Mennyi koffeint fogyaszthatunk naponta? Mikor igyunk kávét és mikor ne?
Egy 7 gramm őrleményből készített eszpresszó-krémkávéban kb. 60-100 milligramm koffein található. Ennek az adagnak a hatása kb. 1-5 óráig tart. Az időtartam függ a szervezet egészségi szintjétől, a megszokástól, a kávé előtt és mellett fogyasztott ételek - italok összetételétől, a koffeinnel szembeni érzékenységtől. Napi 2-3 csésze kávé, ha azt megfelelő körülmények között fogyasztjuk, egészséges frissítő ital, de 1g koffein (kb. 10 csésze espresso alapú ital) napi elfogyasztása már izgatottságot, szédülést és rosszullétet okozhat - még az egészséges, felnőtt embernek is.

A túlzott kávéfogyasztás (vagy koffeinbevitel, akár kóla - termékekkel ) egyéb tüneteket is produkálhat - hőemelkedés, aritmikus érverés, hőemelkedés, remegés, sőt szorongás, esetleg hasmenés. A nem megfelelőn használt koffein álmatlanságot okozva lehetetlenné teszi a pihenést, ingerlékennyé tesz. 2 - 4 g koffein hatására izomgörcsök léphetnek fel.
Előbbiekből érzékelhető, mennyire fontos, hogy a megfelelő helyen, időben, körülmények között vegyük magunkhoz, a jó minőségű alapanyagból készülő kávéitalt. Fontos megérteni: a kávé nem a fáradtság megszüntetésére való, az a kávé hatásának elmúltával erősebben tér vissza és csak pihenéssel múlik el. A kávé feladata az, hogy az ébrenlét, a munka- és a szabadidő pillanatait tegye még intenzívebbé.

A kávéfogyasztás ésszerű szabályai a kávénak az emberi szervezetre gyakorolt hatásaiból következnek. Először lássuk a tiltótáblákat - mi az, ami tilos, de legalábbis nem tanácsos a kávéval kapcsolatban!

  • Ne igyunk kávét lefekvés előtt! Ez jelenthet 1 órát, de 4-5 órát is. Vacsora után már csak ristretto fogyasztása javallott. A "rövidített", 15-20ml-nél megállított espresso sűrű, krémes, intenzíven illatos, de koffeintartalma, a rövidebb áztatási idő miatt alacsony.
  • Ne igyunk napi három-négy adag kávénál többet! Ez látszólag kevésnek tűnhet, de ha minden alkalommal más és más, az alkalomnak, helynek és pillanatnyi igényeinknek épp megfelelő kávéitalt iszunk, mindig jó minőségben - ez bőven elég.
  • Ne igyunk kávét éhgyomorra! A kávéban lévő csersavak kártékony hatással lehetnek ránk, és a kávé vízhajtó hatása sem tesz jót a gyomornak.

    Most, hogy a tiltásokat áttekintettük, lássuk azt az irányvonalat, melynek követése a jó úton tarthatja kávéfogyasztásunkat. Vigyünk rendszert kávéivásunkba. Döntsük el, mikor, mennyi és milyen kávét iszunk. Nem előre megalkotott kávézási tervről van szó, csupán arról, hogy belátjuk: a kávé mint hatóanyag tartalmú szer komoly hatással van ránk. Szervezetünk működésére, szokásainkra, viselkedésünkre. Minden kávé legyen igazi – amikor csak lehet közösségi – élmény. Nem kávéfogyasztás, hanem igazi kávézás.


  • A 2018-as évben sok-sok hosszúhétvége kapott helyet, így aki kedveli az utazást vagy éppen az aktív pihenés rajongója, az is örülhet. Ha követtétek az Instagramon a Kávéházak.hu-t, akkor biztosan láttátok a március 15-i hétvégén a #sloveniancoffeetour sztorikat, Ljubljanában, Szlovéniában jártunk. Olvassatok tovább a ljubljanai kávés tapasztalatokról.
    Blog írások
    Amatőr barista verseny, előadások, workshopok, kóstolók. Ezek jellemezték a 2018-as tavaszi KávéBár Bazár első napját.
    Barista Bajnokságok
    Ha specialty kávé kedvelői közé soroljátok magatokat, akkor már biztosan találkoztatok a Kaffeine kávézók valamelyikével. De vajon tudjátok, hogy ki a megalkotója? Nagy Dáviddal készítettünk interjút.
    Blog írások