Találkozópontok | Kávézó kereső | Kávéház rangsor | Kávé akadémia | Játék | Linkek | Rólunk | Támogatóink
Hírek
Téma
Kávé mellé
Café Budapest
Receptek
Kávéház anno
Barista iskola
Barista szaküzlet
Zacc
DOSSZIÉK
Kávé minősítések
Tea
Kávézóláncok
Kávétermelő országok
Kultikus kávés kellékek
Független Kávéházak
Home Barista
Barista Bajnokságok
Régi pesti kávéházak
Kávéház Sirató
RÉGIÓK
Hajós utca
Károlyi utca
Liszt Ferenc tér
Ráday utca
Újlipótváros
Nyitólap // Kávé mellé // Kávé akadémia // Teaház és kávéház
Teaház és kávéház
2004. Január 23., Péntek
Klikkeljen a képre!
 / Teaház és kávéház
Biztos vagyok benne, hogy az első kávéházak hasonló mértékben mutattak különbözőségeket, mint a mai teaházak, és az is biztos, hogy ezek különböző fejlődésen mennek majd keresztül. A kávéházak forrongó, pezsgő világa, és a teaházak nyugodt, átszellemült hangulata más-más okból jött divatba.

Kapcsolódó linkek Kapcsolódó linkek
  • A kávéház
  • Kávéház vs. kávézó?
  • A kávéházak térnyerése az utóbbi években szemmel láthatóan gyorsul. Ez a vendéglátás egészére nézve azért örvendetes tény, mert ez az egységtípus kultúrahordozó funkcióval is bír. Ennek a funkciónak a termelési és értékesítési tevékenységre gyakorolt jó hatása az, hogy bizalmat ébreszt és fesztelenebb fogyasztásra ösztönöz, továbbá segíti a vendéglátás nagyobb elismertségét. Elmondható, hogy minden harmadik-negyedik kávéház rendelkezik azzal a sajátos varázzsal, hangulati többlettel, ami a kávéházi üzletkört a többitől még inkább megkülönbözteti. Észre kell venni azonban, hogy a teaházaknak szintén majd mindegyike rendelkezik ezzel a kultúraformáló erővel. Érdemes tehát valamilyen párhuzamot vonva szemügyre venni ezt a két típust.

    A kávé és a tea mint meleg italok, sajátos jelleggel bírnak. Mindkettő évezredes kultúrtörténettel rendelkezik. Hasonló korban kerültek Európába, mégis más fogyasztási kultúra épült köréjük. Voltak próbálkozások a 19. századi Magyarországon teaházak nyitására, de keresletet csak a divat hozott létre, ami idővel megszűnt és vele együtt az üzletek is. A tea az otthonok italaként lett ismert, az angol minta szerinti fogyasztás terjedt el.

    Azonos tehát a két termék kifinomult volta. Nem meglepőek tehát a fogyasztás hasonlóan kifinomult helyei sem. A különbségek azonban számunkra sokkal érdekesebbek. Jellemzően más például az elkészítés módja. Ha nem is jellemzően, de mások az élettani hatások, ebből fakadóan pedig a fogyasztás módja és ideje. A termék által "hozott" kulturális többletet (a tea esetében pl. a japán, vagy a kínai díszleteket, szokásokat) máshogy adoptálták a magyar viszonyok. És nem utolsó sorban - a teaházakkal szemben - a kávéházak profiljának a kiforráshoz rendelkezésre állt úgy háromszáz év.

    A klasszikus kávéház jellemzően a café-restaurant örököse. Melegkonyhás, első vagy második kategóriás vendéglátóhely széles és minőségi italkínálattal, jellemzően meleg italokkal, hosszú nyitva tartás mellett. A divatos kávéház inkább a bárokkal és a borozókkal rokon, bisztró ételekkel, vagy azok nélkül, éjszakába nyúló szórakozási lehetőségeket nyújt.

    Budapest belvárosában hozzávetőlegesen tíz teaház található. Közös bennük, hogy mindegyik folytat kiskereskedelmi, némelyik nagykereskedelmi tevékenységet is. A teaválaszték kizárólag szálas teából és néhány, a teához hasonlóan elkészíthető főzetből áll. A teák két fő csoportba sorolhatóak. Vannak egyrészt a natúr, zöld, fekete és sárga teák, másrészt az ízesítettek, mely utóbbiak mindig egy-egy közepes kínai fekete, illetve zöld tea alapból készülnek.

    A kínálat kialakításakor szempont lehet az európai, ízesített teákat kedvelők, vagy a keleti, natúr ízvilágot tükröző teák kedvelőinek a megcélzása. Ez nagyon fontos tényező, ugyanis egy teaház arculatában sokkal szorosabb a mögöttes hitvallás és a termék kapcsolata, mint egy kávéház esetében. Ilyen módon a teaház a hagyományos értékesítéssel működő kávémérésekhez hasonlítható, amelyek egyelőre hasonlóképpen kis számban működnek.

    Maga a vállalkozás tehát minden esetben komolyan kidolgozott arculattal rendelkezik. A formai elemek és a filozófia egységenként más-más fejezetet emel ki a tea több ezer éves történetéből. A tea Amszterdamon keresztül került Európába a 16-17. században. Innen került angol és német területre. A kor másik európaiak által felfedezett haszonnövénye a kávé volt. Érdekesség, hogy Angliában ma azért van hagyománya a teának és nem a kávénak, mert a Kelet Indiai Társaság piaci előnyök érdekében stratégiát váltott, és a teabehozatalra helyezte a hangsúlyt. Az ennek hatására kialakult teahagyomány határozza meg a teaházak egy részét.

    A másik vonal a Kelet. Ez a tradíció sokkal vegyesebb. Az egyik üzletben a japán letisztultságon, a másikban a kínai fogyasztáson van a hangsúly, a harmadik a teát helyezi a középpontba, a környezet csupán stilizált. Ide sorolom az ezoterikus stílusú üzleteket is. Talán ebből fakad, hogy a munkaerő kiválasztásánál sokkal inkább az emberi kvalitások, és persze az ízérzék, mintsem a szakmai tudás nyom a latban. Az üzletekben otthonos, közvetlen hangulat tapasztalható. Jellemző a törzsvendégkör. A vendégek vegyesen kerülnek ki a társadalom módosabb rétegeiből. Az átlagos vendégtartózkodási idő egy- másfél óra. Az átlagfogyasztás fejenként egy kanna tea, esetenként süteménnyel.

    A vállalkozás szempontjából meghatározó, hogy milyen beszerzési forrásokból dolgozik. Európán belül Németországból lehet a legolcsóbban teához jutni. Hamburgban a tea keletről érkezik, így ott komoly nagykereskedések működnek, azonban 42,5%-os importvám sújtja az innen történő beszerzést. Nem kell viszont a minőség vizsgálatával foglalkozni, mivel a német szabályozás e tekintetben sokkalta szigorúbb a miénknél. A keleti fejlődő országokkal kialakított kapcsolatok azonban a munkafolyamatok bővülését jelentik. Szerephez jut a teakóstolás, de nemcsak a választékkialakítás, hanem a minőségi átvétel folyamán is. Ebben az esetben a munkatársak felvételekor meghatározó az ízérzék.

    Biztos vagyok benne, hogy az első kávéházak hasonló mértékben mutattak különbözőségeket, mint a mai teaházak, és az is biztos, hogy ezek különböző fejlődésen mennek majd keresztül. A kávéházak forrongó, pezsgő világa, és a teaházak nyugodt átszellemült hangulata másért-másért jött divatba. Ma Magyarországon a kávéház nyílt társadalom, a café szubkulturális közeg, a teaház pedig otthon. Otthonos közeg, meleg kiszolgálás, szertartásos fogyasztás. Ez emeli fel a teaházat, és ennek a közvetlen családiassága húzza le kávézóvá a kávéházat.

    A jövő tekintetében bizakodó vagyok. Arányaiknak megfelelően dinamikus növekedést várhatunk mindkét profiltól. Nemcsak a divat szele fújja a vitorlájuk, hanem a városi emberek átalakuló életformája is. A kávéházak számában már két éve észlelhető a határozott növekedés. Ami robbanásszerűen hathat a jövőben a magyar teakultúrára, az a keleti kapcsolatokra építő nagykereskedők megjelenése, illetve az Uniós csatlakozással az importvám mértékének csökkenése. A lassú, de biztos növekedést pedig a teaházi vendégek számának a növekedése biztosítja.

    O. G.

    Archívum | Nyomtatás | Küldés e-mailben
    Most szólj hozzá!
      Név:
      Website:
      E-mail:
      Hozzászólás:
      Ellenőrző kód: CAPTCHA Image
     


    2014-04-30 12:24 | ágika84
    Nem olyan régen jártam a Darjeeling teaházban. Aboszolút hangulatos, kellemes hely, mindenkinek csak ajánlani tudom, én biztos visszajáró leszek. :)
    2012-12-16 17:45 | SjQIyiocC
    W4odF2 xlfyudatgpje
    2012-12-13 09:06 | AuaThLvLyWzDCAj
    OcCpGG esttqgjtgedg
    2012-12-12 23:57 | JKuObhhprycJiVd
    I like this weblog very much, Its a rttnliag nice spot to read and incur information. Joy is not in things it is in us. by Richard Wagner.
    BELÉPÉS
    Felhasználónév:
    Jelszó:
    regisztráció hírlevél
    BARISTA SZAKÜZLET


    Sommelier képzés
    RECEPT KERESŐ
    Kávés sütik
    Mennyire bonyolult?
    Szövegrész keresése:
    Kávéitalok
    Milyen típusú?
    Szövegrész keresése:
    JEGYVILAG.HU
    Színházi előadás:
    Mikor?
    Hol?
    © 2003-2017 | Kapcsolat | Impresszum | Média információ | Partner belépés
    Támogató partnereink


    Barista Hungary
    "A kávés képzés"

    Completa

    DaVinci