Kávédiesel 2009.06.23. | Zacc
Az árutőzsdéken- a kőolaj után a második legkedveltebb termék a kávé. Ez talán annak köszönhető, hogy - akár a benzin az autók esetében- a kávé a modern ember "üzemanyaga". Ez a pozíció azonban az előttünk álló évtizedekben megváltozhat, ha az amerikai tudósok kutatási eredményei visszaigazolódnak a gyakorlatban. A tervek szerint ugyanis, a kávézaccal a jövőben már nem csak jósolni de utazni is lehet.

A kávékészítésekor elhasznált zaccban igen magas az olajtartalom (kb. 15%), amit kinyerve biodieselt kaphatunk. Az ötlet nem új keletű, már Rudolf Diesel (1858-1913) is használta a növényi eredetű üzemanyagot, első motorjai mogyoróolaj hajtásúak voltak. Az olcsó (akkor még) óriási tartalékokkal rendelkező kőolajszármazékok azonban hamar kiszorították a növényi űzemanyagot a piacról.

A mai helyzet azonban alapvetően más.
Fel kell készülnünk, hogy ebben az évszázadban a szénhidrogén tartalékok drasztikusan csökkennek ill. elfogynak. Ezért alternatív megoldásként újra felmerült, a növényialapanyagokból gyártható üzemanyag.
A gyártásnak két útja van:

  • Szénhidrát ill. keményítő tartalmú növények (cukornád) esetében, lepárlással
  • Olajtartalmú növények (repce) esetében, extrakcióval és észterezéssel.

    A növényi alapú üzemanyagokat biodieselnek is szokták hívni. Az elnevezés arra utal, hogy a növény termesztése során legalább annyi széndioxidot megköt a levegőből, amennyit a belőle készült olaj felhasználásakor az autók kibocsájtanak. Így megőrzi a légkör egyensúlyát. Probléma ugyanakkor, hogy az energiát adó növények termesztése újabb erdők írtásával jár, vagy meglévő haszonnövényeket szorít ki a termelésből.

    Mindezen gondokra adhat megoldást a zaccból készített üzemanyag. A kávézacc, szekunder forrás (egyébként a kukában végezné) felhasználása tehát 100%ban környezetbarát.
    Olyan nagy mennyiségben termesztik az egész világon , hogy újabb területek bevonására nincs szükség.


    A nevadai egyetem, renói központjában folytatott kutatás vezetője, Narasimharao Kondamudi rendkívül bizakadó. A kisérletek során 5-7 kg zaccból sikerült átlagosan 1 liter üzemanyagot előállítani. Ha mindezt sikerül ipari méretekben is megvalósítani, akkor- a számítások szerint- el lehet érni a gallononkénti 1 USD előállítási költséget. Ez azt jelentheti, hogy az autósok "fájdalom nélkül" szokhatnak át a kávédieselre, hisz ára nagyjából megegyező lesz a hagyományos diesel olajjal.
    További előny, hogy a kibocsájtott égéstermék a szokásos dieselszag vagy más növényi zsíradékok olajos szagú égéstermékével ellentétben, kávéillatú lesz.

    -KVH-


  • Már több, mint egy hónapja nyitott a Bloom Coffee, mely nem feltétlen a könnyű
    megtalálhatóságáról, méginkább a finom süteményeiről, ízléses interiőrjéről és kávéitalairól
    ragadhatja meg a kávészeretők figyelmét.
    Café Budapest
    Habár sokáig csak vendégkávé volt itthon a Per Nordby, addig a By Beansben nyitása óta már állandó az őrlőben. A kávépörkölő tulajdonosa nem először járt Magyarországon, azonban most nem üres kézzel érkezett.
    Koffein
    Hatalmas terek, izgalmas ételek, fagyasztott különlegességek. Ezek mind azok a kifejezések, amelyek a Flow Specialty Coffee Bar & Bistro kapcsán eszünkbe juthatnak.
    Blog írások