Szia dobozos! 2008.08.11.
Két évtizede még csak Nyugatról ismertük, ma már bővelkedünk a dobozos termékekben. A zacskós tejek alkonyát annak idején bájos kis reklámfilm is köszöntötte, ám akkor még nem sejthettük: a dobozolás nem áll meg a hűtőszekrénynél.

A dobozos termék ma már kategória: könynyen előállítható, sorozatgyártott produktum. A bevásárlóközpontok piacán ilyen az úgynevezett strip mall, amit hazánkban gyakran keverünk az outlettel. A néhány hónap alatt, kis költséggel felhúzható, U vagy L alakú betonszerkezetet nagy parkoló egészíti ki, az üzletek a plázákkal ellentétben a szabad égre nyílnak.

Ezt a műfajt képviseli a Dunakeszi határában lévő Buy-Way is, ahol megcsodálhatjuk a négyszögletesítés legújabb gyümölcsét: a dobozos kávézót. A száz négyzetméteres Caffé Perté márkakávézó hangárokra emlékeztető belmagasságában a székek, asztalok és kanapék mintha mindig kissé magukra hagyottan álldogálnának. Nem is annyira vendég híján, hiszen folyamatosan szállingóznak a vásárlásban megfáradt látogatók. Inkább a hely szelleme döntött úgy, hogy meghatározatlan időre a szomszédos horgásztóhoz vonul vissza. Az ideiglenesség fojtogató érzését a plafonon futó vaskos fémcsövek s a hatalmas ipari lámpák látványa sem mérsékeli, ráadásul nincs a helyiségnek egyetlen négyzetmétere, ami ne hordozná valamely világmárka logóját. Egy hatalmas, szellemtelen hirdetési felületbe kerültünk tehát. Tompultságunkból egy krémes eszpresszóba menekülünk, s kicsit megsajnáljuk az elárvult felszolgálót. Sovány vigasz, hogy távozásunk után is marad társasága: a vibráló fekete doboz a pult mögött.

  • Jelen cikkünket a Heti Válasz 8. évfolyamának 32. számában találja.

  • További cikkeinket a Heti Válasz Életstílus rovatában tekintheti meg.