Tartalomjegyzék:


3.3. Kávé és kereskedelem
A kávé az olaj után a második legnagyobb értékben forgalmazott kereskedelmi termék, a víz után pedig a második leggyakrabban fogyasztott ital a világon. A kávéiparban 20 millióan dolgoznak. Ebből csak Brazília 5 millió embert foglalkoztat.

A folyamat végtermékét jelentő csésze kávéból 400.000.000.000, azaz négyszázmilliárd fogy egy évben. Mivel 400 milliárd csésze kávé fogy egy évben, és hatmilliárdan vagyunk, ezért minden emberre éves szinten 66 elfogyasztott csésze kávé, azaz egy kávécserje közel fél éves hozama jut.

A kilencvenes évek második felében a világ kávétermelése jelentős növekedésen ment át, melynek nagy részét a vietnámi és brazíliai termelés adta. Az ezredfordulóra a világ kávétermelése éves ingadozásokkal 115 millió zsákra nőtt.

A világ legnagyobb kávétermelője Brazília, 26 millió zsák éves terméssel, melyből több mint 17 millió zsák kerül exportra. A második Kolumbia, a harmadik Vietnám. Vietnám az utóbbi évtizedben soha nem látott növekedésnek indult. Ültetvényein szinte csak robusztát termesztenek, és az éves termelés évi néhány milliós zsákról mára közel tizenöt millióra nőtt.

A zöldkávé kereskedelme alapvetően árutőzsdén történik. Több nagy árutőzsde közül Amerikában a New York-i, Európában pedig a hamburgi a legjelentősebb. A tőzsdei kereskedés jelen idejű üzletek és jövőbeni lekötések segítésével történik. Ellenügyletek segítségével lehetségessé válik a zöldkávé kereskedelemben rejlő kockázatok kivédése. Ilyen fő kockázat a brazil fagy, az El Nino, vagy a La Nina.